Politechnika Poznańska
liderem dostępności
flaga unijna na niebieskim tle

Sale hybrydowe

Przez Sylwia , 12 Listopad 2025
Zdjęcie [miniatura - kafelek]
Grafika ozdobna. 6 różnych osób na monitorze komputera symbolizujących widok ekranu prowadzacego wideokonferencję.
Treść

28 października 2025 r. dokonaliśmy odbioru siedmiu tzw. sal hybrydowych, czyli sal dydaktycznych przeznaczonych do prowadzenia zajęć w formie hybrydowej.
Modernizacja tych pomieszczeń jest jednym z kluczowych zadań projektowych likwidujących bariery architektoniczne na Politechnice Poznańskiej. Inwestycję sfinansowano zarówno z projektu Politechnika Poznańska liderem dostępności - w zakresie robót budowlanych i specjalistycznego sprzętu multimedialnego, jak i z Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych – dodatkowe wyposażenie w ekrany i monitory, którego dysponentem jest Dział ds. Równości. 
Prowadzenie zajęć w formie hybrydowej zwiększa dostępność Politechniki Poznańskiej i umożliwia uczestniczenie w wykładach również osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, które z uwagi na swój stan zdrowia nie zawsze mogą osobiście brać udział w zajęciach.
 

Realizacja dydaktyki w formie hybrydowej możliwa jest w kilku wariantach:

  1. Zajęcia w formie hybrydowej: nauczyciel/ka jest na sali, a studenci/tki są zarówno w pomieszczeniu, jak i online.
  2. Zajęcia w formie zdalnej: nauczyciel/ka znajduje się na sali, a studenci/tki łączą się online.
  3. Nauczyciel/ka łączy się zdalnie, a studenci/tki są stacjonarnie na sali.
  4. Zajęcia w formie tradycyjnej, bez użycia systemu do wideokonferencji.

System do wideokonferencji współpracuje z wszystkimi popularnymi programami do spotkań zdalnych, jakkolwiek zalecamy korzystanie z naszej wewnętrznej platformy eMeeting.
Chcąc prowadzić zajęcia w trybie wideokonferencji, należy używać komputera stacjonarnego zainstalowanego w sali hybrydowej. Rozmieszczenie mikrofonów zostało zaprojektowane w taki sposób, aby zbierały dźwięk z całej sali, co umożliwia swobodne prowadzenie wykładu oraz zadawanie pytań przez słuchaczy/ki. Kamera ze zdalnym sterowaniem pozwala na dostosowanie kadru do konkretnych potrzeb osoby prowadzącej. Ponadto przygotowano dwa domyślne ustawienia kadrów z możliwością szybkiego wyboru pilotem.

W każdej sali znajduje się następujący sprzęt audio-video:

  • komputer stacjonarny,
  • zintegrowany system do wideokonferencji z eliminacją echa,
  • kamera z możliwością zdalnego sterowania pilotem,
  • dwa głośniki,
  • dwa mikrofony sufitowe,
  • pilot (dostępny w portierni).

Sale przygotowano dla siedmiu wydziałów, które dotąd nie miały jeszcze takich pomieszczeń:   

BudynekSalaWydział
A1303Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej
A3108Wydział Informatyki i Telekomunikacji
A3211Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki
A3312Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki
A5107Wydział Inżynierii Mechanicznej
A30204Wydział Architektury
A30116Wydział Inżynierii Zarządzania

Wcześniej ze środków Uczelni sfinansowano realizację dwóch sal hybrydowych: na potrzeby Wydziału Technologii Chemicznej (sala 001A w budynku A28), a także dla Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu (sala 427 w budynku A1). 


Podsumowując: dzięki realizacji projektu każdy wydział na Politechnice Poznańskiej ma salę, która umożliwia prowadzenie zajęć hybrydowych, co stanowi milowy krok w zapewnieniu dostępności dydaktyki na naszej Uczelni.

Zdjęcia do artykułu [max: 1920x1080px | 4MB]
Źródło grafik [prawa autorskie]

Freepik

Projekt pn. "Politechnika Poznańska liderem dostępności”
dofinansowany przez Unię Europejską

Flaga unijna Funduszy Europejskich, Flaga Rzeczypospolitej Polskiej, Flaga Unii Europejskiej